När du ansöker om att bli digital trygghetsvärd samlar vi in och behandlar de personuppgifter du lämnar till oss vid ansökningstillfället och vid efterföljande kontakter. Personuppgifterna behövs för att administrera din ansökan, kommunicera med dig och tillhandahålla utbildningen till digital trygghetsvärd via vår samarbetspartner som vi delar dina personuppgifter med. Om det blir aktuellt att behandla dina personuppgifter för några andra ändamål kommer vi att informera dig om detta och, där det krävs, be om ditt samtycke till den ytterligare behandlingen. Dina personuppgifter raderas senast när du slutar vara digital trygghetsvärd. Den lagliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter är vårt och tredje parts berättigade intresse av att tillhandahålla en utbildning till digital trygghetsvärd i syfte att skapa en tryggare tillvaro i den digitala världen.
De bolag inom Länsförsäkringsgruppen som står bakom konceptet Digitala Trygghetsvärdar är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän samordnar personuppgiftsansvaret och tar emot frågor om personuppgiftsbehandlingen samt eventuella begäranden om att utöva rättigheter enligt GDPR. Dessa rättigheter innefattar rätten till tillgång och rätten till radering. Du kan läsa mer om dina rättigheter enligt GDPR på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se. Här kan du också lämna in ett klagomål om du anser att vi behandlat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt.
För frågor om behandlingen av dina personuppgifter eller för att utöva någon av dina rättigheter enligt GDPR ska du kontakta kommunikation.gbg@lansforsakringar.se. Vid ytterligare frågor kan du kontakta dataskyddsombudet på Länsförsäkringar via dataskyddsombud@lansforsakringar.se.